L'Escola



L’escola José Juan Ortiz és l’espai on volem conviure, aprendre i créixer com en una família.

Som una escola que fomenta l’autonomia dels alumnes i la seva integració; que promou l’autoestima i el respecte envers la diversitat de persones i cultures. Que genera en els alumnes una actitud de responsabilitat i participació; que promou la cultura de la Pau i que consciencia en la cura dels animals i medi ambients.


Nivells Educatius


Impartim els nivells educatius d’Educació Infantil (Segon Cicle d’Educació Infantil: 3-6 anys) i d’Educació Primària (6-12 anys).


Situació 


La nostra escola està situada a la comarca del Baix Llobregat, a la població de Sant Andreu de la Barca. Les nostres dades de contacte són les següents:


Adreça: Carrer Garraf, 10
Telèfon: 93.682.52.24
Fax: 93.682.52.25
correu: a8038211@xtec.cat  
Planol


LA CONVIVÈNCIA AL CENTRE

MARC NORMATIU:
Llei d’Educació de Catalunya (LEC): Títol III De la Comunitat Educativa. Capítols I,II,III,IV i  V sobre Drets i deures, Instruments de participació i associació i sobre la Convivència en els centres educatius.
Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’Autonomia dels centres educatius (DOGC 5/8/2010)

1.       INTRODUCCIÓ

Per poder conviure en qualsevol societat és imprescindible establir unes normes bàsiques de convivència. Les nostres normes de convivència neixen de la necessitat de relacionar-nos i respectar-nos per poder realitzar les activitats escolars i educatives que són l’objectiu de la nostra tasca.
Resulta imprescindible establir una sèrie de normes compartides i conegudes per tota la comunitat educativa si volem conviure i treballar plegats. Les normes són l’instrument regulador de la convivència, tant al grup-classe com al conjunt del centre educatiu. La prevenció i resolució de conflictes requereix tenir determinades un conjunt de normes que han de ser conegudes per totes les persones que formem part de la comunitat educativa i cal que les transmetem als nens i nenes perquè es converteixin en hàbits. Per això és imprescindible la complicitat i la col·laboració entre el professorat i les famílies.
El procés educatiu suposa també aprendre a assumir i reconèixer els límits, complir els deures i respectar els drets dels altres.
Aquest document vol donar resposta a la necessitat expressada  de forma unànime, per tots els sectors de la Comunitat Educativa  en la Diagnosi inicial del Projecte de Convivència, on es demanava com un valor fonamental tenir normes clares que siguin conegudes per tota la comunitat.

2.       DRETS I DEURES DE L’ALUMNAT

Extracte dels articles 21 i 22, de la LEC Llei d’Educació de Catalunya 12/2009 del 10 de juliol
  

·         Dret a rebre una educació integral i de qualitat.
·         Dret a la igualtat d’oportunitats.
·         Dret a rebre una educació que estimuli les seves capacitats i valori el seu esforç i  rendiment.
·         Dret a una valoració objectiva del seu progrés personal i rendiment escolar.
·         Dret a ser informats sobre els criteris i procediments d’avaluació.
·         Dret a ser educats en la responsabilitat.
·         Dret a la convivència respectuosa i pacífica.
·         Dret a participar en la vida del centre.
·         Dret a una orientació escolar i professional.
·         Dret a gaudir de condicions saludables i d’accessibilitat en l’àmbit educatiu.
·         Dret a la protecció social i a l’atenció especial en situacions de desemparament.

2.2        DEURES DE L’ALUMNAT

 El principal deure dels alumnes és esforçar-se per aprendre, la qual cosa comporta:

·         Assistir a classe.
·         Participar en les activitats educatives del centre.
·         Respectar els altres alumnes.
·         Respectar l’autoritat del professorat.
·         Respectar i no discriminar els membres de la comunitat educativa.
·         Complir les normes de convivència del centre.
·         Contribuir al desenvolupament correcte de les activitats del centre.
·         Respectar el projecte educatiu.
·         Fer un bon ús de les instal·lacions i el material didàctic del centre.



·         Tenir cura de la higiene i l'aspecte personal: vestir-se adequadament, dutxar-se...
·         Utilitzar un vocabulari i un to correctes.
·         Respectar l’estudi dels companys.
·         Evitar jocs violents.
·         Evitar agressions i baralles.
·         Fomentar la col·laboració i l’ajuda entre els alumnes.
·         Respectar les pertinences dels altres.
·         Utilitzar el diàleg per solucionar qualsevol conflicte.
·         No discriminar a cap company ni cap altre membre de la comunitat educativa per qualsevol circumstància personal o social.
·         Col·laborar en la solució dels problemes que afectin al grup, a la classe o a l’escola, en la mesura de les possibilitats de cadascú.

3.2        NORMES REFERENTS A L’AMBIENT DE TREBALL

·         Assistir a l’escola.
·         Ser puntual en l’assistència a l’escola i en el compliment dels horaris.
·         Justificar les faltes d’assistència i retard.
·         Seguir les indicacions del professorat i treballar en silenci quan es requereixi.
·         Escoltar i respectar les intervencions dels altres en una conversa.
·         Respectar l’espai físic de cadascú per treballar i guardar les seves coses.
·         Parlar utilitzant un to de veu adequat i sense cridar.
·         Fer la fila bé i entrar i sortir ordenadament.
·         Penjar bé la roba als penjadors.
·         Respectar i fer un bon ús de les instal·lacions i materials que s’utilitzen al centre.
·         Respectar als mestres, atendre a les seves explicacions i realitzar les tasques que se li encomanen.
·         Portar l’equip adequat i els estris de neteja personal per fer Psicomotricitat i Educació Física.
·         Desplaçar-se per passadissos i aules sense córrer .
·         Utilitzar els lavabos de forma adequada i procurar evitar anar-hi en hores de classe (als nivells de primària).
·         Deixar els lavabos i wàters nets.
·         No sortir de la classe, ni del recinte escolar sense el permís corresponent.
·         No fer ús de telèfons mòbils ni jocs electrònics a l’escola.
·         Llençar papers i deixalles als contenidors corresponents.
·         Ser curós amb l’entorn i mantenir-lo net.
·         Per a la realització de les activitats programades fora del centre caldrà que l’alumnat porti una autorització signada pel pare, la mare o un tutor, i si s’escau, el corresponent rebut del pagament de l’activitat.


·         Utilitzar només el material que calgui sense fer despeses innecessàries.
·         Emprar els fulls correctament sense fer-ne mal ús.
·         Tenir cura del material fent-ne un bon ús.
·         Venir a l’escola amb el material necessari per treballar.
·         Tractar els llibres amb cura: a casa, a classe, a la biblioteca,... tant si són propis com de préstec.
·         Conservar el material fungible fins que s’acabi (llapis, goma, colors, ...).
·       No menjar en temps de classe. Els alumnes d’Educació Infantil esmorzaran dins l’aula per treballar hàbits d’alimentació i higiene.
·         No portar joguines de casa.
·         Portar els materials i estris personals de treball o d’higiene que es descriuen a la normativa de l’inici del curs.
  

·         A l’hora d’esbarjo els alumnes no es podran quedar dins l’aula sense un mestre.
·         Evitarem els jocs violents.
·         No llençar pedres al pati.
·         Respectar les plantes, els arbres i el mobiliari del pati.
·         Comunicar les incidències als mestres del pati.
·         No jugar amb l’aigua ni mullar-se.
·         Menjar tot l’esmorzar i llençar l’embolcall al contenidor corresponent.
·         Respectar i utilitzar correctament els jocs del pati.
·         Acceptar les normes dels jocs.
·         Recollir els jocs i guardar-los quan acabi l’hora d’esbarjo.
·         Sortir i entrar del pati ordenadament seguint les indicacions del mestre.


Les normes descrites als apartats anteriors són també vigents en l’ús del servei de menjador, acollida, extraescolars, etc., així com a la resta d’activitats que s’organitzin al centre, amb independència de les normes específiques que pugui tenir un determinat servei o activitat.
Per la bona convivència al centre, tots els membres de la comunitat educativa han de conèixer i complir unes normes.
Alumnes, mestres, monitores, famílies i personal d’administració i serveis n’han de ser coneixedors per tal d’establir els mitjans i condicions adequades per a prevenir les faltes o per complir les sancions.